čtvrtek 22. března 2018

Moje jógová knihovna III.

Knihy, knížky, knížečky. Poslední dobou se mi velmi často stává, že kdykoliv projdu kolem knihkupectví, tak nezůstanu bez knihy v ruce. Je to asi takové, jako když přijdete do cukrárny. Dortíky na vás volají a nakrucují se před vámi. No a tohle mi přesně dělají knížky přede mnou v poličkách. Musela jsem svoji touhu stopnout, jinak bych se dostala na psychiatrickou léčebnu s diagnózou: závislačka na knihách. Samozřejmě bych to bez knih nevydržela a tak jsem si dala pravidlo - jedna knížka přečtená = jedna kniha koupená. Tak jsem zamezila hromadění knih v poličce, které smutně odsouvám na pak, protože jsem si zrovna koupila knížku hezčí.

No a jaké jsou další jógové/motivační/inspirativní knihy, které jsem v uplynulých měsících přečetla?
Tak pojďme na to, zvu vás opět do své osobní knihovny :-)


Jóga srdce - Andrew Harvey a Karuna Erickson
Na tuhle knížku jsem narazila v knihkupectví ve Zlíně. Byla zabalená, takže jsem ji vzala tak nějak intuitivně a podle popisu vzadu. Celkem jsem byla zvědavá, co je to zas za nový typ jógy (on se s tím totiž roztrhl pytel), ale něco mi říkalo, že zklamaná nebudu. A nemýlila jsem se. Nejedná se o nový styl jógy, jde o klasickou jemnou jógu, která má však určitý záměr - podporu lásky, citu a srdce. Na začátku najdete vysvětlení co to jóga srdce je, jak ji praktikovat a poté následuje šest typů sestav, které jsou velmi precizně vysvětlené a to jak z fyzického, psychického, ale také duševního hlediska. Jednotlivé sestavy ásan jsou přehledně rozděleny do samostatných kapitol. Cykly ásan mají vždy název, který se pojí k nastolení rovnováhy v těle např. Radost ze stvoření je sestava vhodná, když se cítíme odloučení, prázdní a taková Radost z lásky ke všem bytostem,je zase vhodná pokud se cítíme uzavření do sebe, osamělí či sklíčení atd. Knížka je protkaná moudry, zamyšleními a citáty hlavně od Rúmího. A komu bych tuhle knížku doporučila? Všem, které oslovuje jemná/hatha jóga a nevidí v józe pouze nějaké cvičení, ale také cestu, jak mít rád sám sebe a být jednoduše šťastnější a spokojenější.


Jóga: učím se jógu - André van Lysebeth
Hned zkraje musím podotknout, že tahle knížka byla vydaná už v roce 1968. Po korekturách u nás o pár let později a nyní se těší dalšího vydání bez žádných korektur. A já si Andrého styl naprosto zamilovala. V knížce najdete jak já říkám "jógový základ". Obsah je rozdělený do dvou částí. První je taková filozoficko-zdravotní. André přibližuje vztah jógy a moderního člověka (je vtipné/smutné číst, že i v 70. letech lidi trpěli bolesti zad a jedli prasečinky - takže to není otázka jen posledních pár let, jak se nám pořád snaží všechny média vsugerovat), vysvětluje co je ÓM, popisuje dech, dýchání, účinky dechu na organismus a jak správně dýchat, zaměřuje se na relaxaci a pomáhá objasnit, jak provádět ásany a v jaké posloupnosti by měly jít za sebou. Druhá část je věnována pouze ásanám,  přičemž jde o velmi podrobný popis včetně obrázků a popisu chyb při praxi jednotlivých ásan. A pro koho je vhodná? Pro začátečníky a pro ty, kterým nestačí praktikovat pouze podle videa, či na lekcích ve studiích a rádi by se dozvěděli o józe něco víc :-)
 

Věci, které uvidíte jen když  zpomalíte - Haenin Sunim
Tahle knížka je jako pohlazení. Tak krásně se čte! Je nenásilná, inspirující a ty ilustrace jsou naprosto nádherné (teda pokud máte rádi ilustrace ála Malý Princ). Já knížku dávala přečíst i mamce a taky se jí moc líbila. Knížka je rozdělená na osm kapitol podle jednotlivých oblastí např. Vášeň, Vztahy, Spiritualita. Jelikož je menších rozměrů a řádky nejsou tak nahuštěné, je vhodná i pro ty, co čtení moc neholdují. Já ji doporučuji snad každému, ona se totiž opravdu hodí i pro ty, co "neujíždějí" na duchovnu. Je to taková zdravá pilulka optimismu pro všechny, kteří sem tam cítí smutek, jsou v jednom kole a nebo se cítí lapeni do pasti jménem stres. 


Radikální sebeláska - Gala Darling
Když jsem ji dočetla a přemýšlela, jak bych ji charakterizovala, tak mě napadlo jedno - tuhle knížku bych dala svému já tak v 15 - 18 letech a ušetřila by mi nejednu slzičku. Každopádně tahle knížka je nástroj pro všechny ženy, které postrádají sebelásku a neváží si sebe sama. Obsah je rozdělený do tří hlavních bloků - Jak milovat samu sebe, Jak milovat druhé a Každodenní magie. Kromě čtení a rad, najdete v knížce i domácí úkoly a zamyšlení. Musím říct, že i mě knížka připomněla hodně věcí, které žena v dnešní "drsné a chlapské" době, kdy se jede na výkon, lehce zapomene. Radikální sebelásku bych tedy doporučila nejen dospívajícím slečnám, ale i ženám, které zapomněli na to, že jsou ženami.


Život je mýdlová bublina - Osho
Můj Osho, vy víte, jak ho mám ráda. Teď ke knížkám koukám i na záznamy jeho promluv na YouTube a můj snoubenec, který samozřejmě vůbec neví, kdo to je, se mě ptal na co se to dívám. Jestli jsou to základy kurzu jak být teroristou. Tak jen abyste si nemysleli, že je to u nás jinak :D Ale zpět ke knížce. Jedná se o knihu, která je z edice tenkých knížek, takže je vhodná na takové to počítáníčko po stránce, když třeba sedíte v MHD, nebo sama na kafe. V knížce najdete sto duchovních vhledů dle Osha na život jako takový. Pokud jste od Osha ještě nikdy nic nečetli, tohle je dobrý začátek. Jednotlivé vhledy jsou vlastně útržky - podstaty jednotlivých myšlenek Osha a každý není delší než dvojstránka, takže se opravdu dobře čtou a chápou.


Přestaň se bát - Don Miguel Ruiz
Tahle knížka mě zaujala názvem, ale upřímně to bylo spíše zklamání. Nějak jsem k učení Dona Miguela Ruize zatím nenašla cestu. Knížka je taková zvláštní a jediné co mě zaujalo byly cesty Dona do Teotihuacánu. Na mě je vypravování v knížce až takové moc šamanské, nebo nevím jak to říct, aby jste mě chápali správně. Takže knížku bych doporučila těm, které zajímá spíše šamanství, mexické pyramidy atd.


A jaké jsou vaše přečtené knihy v roce 2018? Máte nějakou favoritku? 
Těším se na vaše komentáře <3

S láskou Verča


Žádné komentáře:

Okomentovat