pondělí 8. října 2018

Moje jógová knihovna IV.

Podzim je přímo stvořený pro čtení knížek. Venku je nic moc, takže to člověka ani neláká vystrčit nos ze dveří. Doma se mi uklízet/prát/žehlit nechce a taky na mě trošku padá podzimní splín. Místo koukání se na TV, nebo sjíždění Facebooku, vždycky vytahuju knížku. Zabalím se do deky, navleču si  huňaté ponožky, uvařím si čaj, uvelebím se do gauče a ponořím se do stránek. Čtení miluju a za mě je to jeden z nejdravějších léků na podzimní deprese.

Pokud chcete rozpustit podzimní splín čtením, tak jako já, mám pro vás pár knížek, které jsem stihla přečíst přes léto. Tak pojďme na to :-)

Vnitřní inženýrství - Sadhguru
Knížka, která obrací zažitou teorii, že cílem života je být vyrovnaný. Sadhguru apeluje na to, že vyrovnanost a radost je základ předpokladu pro život a ne naopak. Na začátku vás čeká autorův osobní příběh, na který navazuje celá kniha. Sadhguru v knize navádí čtenáře, že my sami jsme strůjci svého osudu, a proto se nemáme nechat vláčet životem, ale máme ho uchopit sami za opratě. Já jsem si založila tenhle úryvek:,,Moje schopnost odezvy je neomezená, avšak má schopnost jednat omezená je. Jsem stoprocentně zodpovědný za všechno, čím jsem a nejsem, za vše, co svedu i nesvedu, za každou svou potěchu i utrpení. Jsem to já, kdo určuje, co budu prožívat v tomto životě i po něm. Jsem strůjcem svého života." Druhá část knihy se zabývá konkrétnějšími otázkami a proniká hlouběji do problematiky prvních tří vrstev lidské identity - tělo, mysl, energie. Najdete zde pasáže o tématech jako strava a tělo, karma, oddanost, vědění bez myšlení, jak si stáhnout Vesmír atd. Moc se mi líbí, že autor nic nevnucuje a sám píše, že kniha má být brána jako inspirace, nikoliv jako učebnice. Dobře se čte a taky chápe. Za mě opět super knížka, určitě bych si ji přečetla znovu :-)



Jóga (nejen pro holky) - Rachel Brathen
Na tuhle knížku jsem měla dávno počíháno. Nejdřív vyšla v angličtině a ve slovenštině. Myslela jsem si, že česká bude následovat. Bohužel na českou verzi jsem si musela počkat 3 roky. Čekání se vyplatilo, knížka mě nezklamala. Jde o autoportrét Rachel s jejím velmi dojemným příběhem. Přes životní těžkosti si sbalila kufry a hledala štěstí ve světě. Kromě krásného a inspirativního příběhu se můžete seznámit s jógovými sestavami, zdravými recepty a potěšit své oči krásnými fotkami. Jediné mínus je překlad názvu knížky, nechápu proč je tam ten dovětek "nejen pro holky", to je dle mě trochu mimo :D Každopádně pokud máte rádi příběhy silných žen a jógu, není co řešit. Já knížku přečetla jedním dechem a vlastně ani nechtěla, aby skončila. 


Jóga: zdokonaluji se v józe - André van Lysebeth
Pokračovaní resp. takový druhý díl knížky Učím se jógu. André na ni hodně v této knížce odkazuje a vlastně i navazuje. Knížka je rozdělena opět do dvou částí. Záměrem knížky je představit jógu jako prostředek pro zachování, nebo dokonce znovu stání se mladým. První část vysvětluje jógové techniky, které označuje André jako omlazovací. Jsou to techniky jako např. Šankhaprakšálana (vyprazdňovaání pomocí slané vody a ásan), Vamanadhautí (řízené zvracení). Dále osvětluje jak sexualita, stres a špatný spánek působí na organismus, resp. na celé tělo. Druhá část se věnuje klasicky ásanám, které jsou opět precizně vysvětlené včetně kontraindikací a obrázků. Já jsem byla z knížky hodně nadšená. Dozvěděla jsem se hodně informací o mém těle, jak na něho působí strava a co vše dokáže psychika udělat s tělem. Rozhodně doporučuji pro pokročilejší jogíny a pro ty, co mají za sebou knížku Učím se jógu a chtějí se dozvědět něco víc o svém organismu. 


Jóga: jóga mysli - André van Lysebeth
Jóga mysli je knížka, která mi dala vážně zabrat. Jedná se už o tzv. vyšší dívčí. Podstatná část knížky se zabývá mentálním obrazem. Je zde velmi pečlivě vysvětlen vztah mezi mozkem, myslí a fyzickým viděním. Nechybí i aplikace mentálních obrazů např. jak pomocí nich můžeme manipulovat se svým tělem. V poslední části knížky se André zaměřuje na meditaci. Já osobně opravdu měla co dělat, abych knížku přečetla. Po každé stránce jsem se zastavila a musela si v mozku utřídit, co jsem se to vlastně dočetla :D např. že to co vidíme, je jen shluk energie a vlastně to vůbec neexistuje. Pokud bych tohle někde řekla veřejně, zavřou mě u nás na Havlíčkovou (jak v Kroměříži rádi šprýmujeme). Knížka absolutně zbořila můj svět naučených systémů z biologie. Takže pokud vás zajímá mysl, mozek a to co vidíme/nevidíme, jak můžeme sami sebe ovlivnit, co je a co není skutečné, tak je tohle knížka pro vás. Pokud bych měla hodnotit zatím tři knížky od Andrého tahle je taková nejtěžší na čtení/pochopení. 


Kniha o egu - Osho
To by nebyl článek o knížkách, kdyby se v něm neobjevil Osho :-) Tahle knížka je zaměřená na ego, které je podle Osha pro člověka velkou překážkou. Osho říká, že ego je opakem našeho pravého já a je vytvořený/živený společností. Popisuje problém formování ega již od narození - náboženství, běloch/černoch, národnost, školy, rodiče. Tvrdí, že všechny ambice, touhy, být vždy nejlepším z nejlepších, jsou pouze touhy ega, které nás využívá ku prospěchu a zašlapává naše pravé já. Vyzývá k odproštění se od názorů, co na vás říkají ostatní, protože nikdo nemůže vědět jací doopravdy jste kromě vás. Kniha je takovým návodem, jak se zbavit ega a najít svoje pravé já, svoji nevinnost. Knížka je psána formou otázek a odpovědí. Najdete v ní hodně informací, takže si nechte na čtení prostor a čas, aby se všechny názory ve vás "usadily".


Podstata bytí - Osho
Oshovi meditace jsou velmi populární. Takhle knížka popisuje od A do Z vše o meditaci v podání Osha. Je rozdělena na dvě části. V první se seznámíte co to vlastně meditace  je, jaké jsou její výhody, jaké jsou její překážky a také doporučení pro ty, kteří chtějí meditovat. V druhé části jsou poté popsány a vysvětleny jednotlivé meditace, kterých je zde opravdu nespočet. Najdete zde např. klasické aktivní meditace, meditace dechové, srdce, světla, tmy, také párové meditace. Dokonce se dozvíte, že i takové vaření může být meditace. Když jsem začínala s jógou, tak meditace byla pro mě jako posvátné jezero, před kterým jsem měla respekt a nehnala se do něj. Říkala jsem si, že až přijde čas něco/někdo se objeví a já budu mít kuráž do téhle vody vstoupit. A to se stalo s touhle knížkou. Takže pokud i vy si myslíte (jako dřív já), že meditace je jen pro mnichy a super jogíny a pro vás ne, tak rozhodně knížku doporučuji. Vyvede vás z omylu :-)


Jaké jsou vaše přečtené knížky? Podělte se o ně v komentářích, budu se těšit!

S láskou, Verča <3


Žádné komentáře:

Okomentovat