pátek 28. dubna 2017

Dovolená v Římě aneb plánování a rozpočet


Dovolená...cestování...poznávání nových krajů....Dřív to bývala výsada pouze bohatých lidí. Dnes díky nízkonákladovým leteckým společnostem a také stále rozšiřujícímu se trhu cestovního ruchu jde cestovat daleko levněji než kdysi. Cestovatel si může vybrat ze širokého spektra nabídky. Internet přetéká lákavými cenami letenek, jízdenek a ubytování. Buď si můžete sami sestavit svoji dovolenou nebo využít zájezdů např. na Slevomatu. Co vám budu vykládat, podle mě je cestování teď velmi dostupné.

Já jsem takovej egoista a všechno si ráda zařizuju sama po svém. Takže sice to časově zabere víc - musím sedět i 14 dní, abych dodržela rozpočet a našla optimální spoje, ubytování atd., ale zase ta volnost, že se nemusím vázat na ´´skupinu´´  je zatím pro mě k nezaplacení.

Výběr destinací je tak nějak nahodilý. Mám v hlavě místa (která se neustále rozšiřuji :-D) a z těch vybírám. Minulý rok jsme si se sestřenicí slíbily, že se spolu opět vydáme na nějakou mini dovču. Moc dlouho jsme nepřemýšlely a shodly se na tom, že to bude Řím. Už v prosinci 2016 jsem začala výlet plánovat a před koncem roku jsme měly vše zaplacené a mohly jsme jen odpočítávat den odjezdu.

Kolik taková mini dovča do Říma stojí, jak a kde kupovat letenky a ubytování? Jak naplánovat dovolenou a celkově rozpočet? Pojďme na to...

1. ROZPOČET

  • letenky:
První co řeším jsou letenky. Většinou projíždím kalendáře jednotlivých společností a vybírám nejvýhodnější cenu. Mám zkušenost, že letenky pá-ne jsou vždycky o dost dražší než letenky přes týden. Podle ceny jednotlivých letenek pak skládám délku pobytu. Konkrétně u Říma to nejlépe časově i finančně vyšlo od pondělí do čtvrtka. S tím, že v pondělí už kolem 12 budeme na hotelu, takže vlastně budeme mít už celé pondělní odpoledne na poznávačku Říma. Upřímně - letenky jsem řešila asi týden. Projížděla jsem veškeré letenkové servery různých leteckých společností a můžu vám říct, že letenky jsou vždycky levnější přímo u přímého poskytovatele/prodejce (např. přímo přes ČSA atd.) než přes zprostředkovatele jako je Letuška.cz atd. Strávený čas hledáním na netu se vyplatil - rozpočet byl dodržen a aby jsme to neměli nudné, tak naše letenky dopadly takto: tam - Bratislava ---> Řím/letiště Ciampino a nazpátek - Řím/letiště Fiumicino ---> Praha. Takže jsme vlastně navštívily obě římská letiště :-) Asi čekáte na to hlavní a tím je cena. Takhle poskládaná zpáteční letenka na osobu mě vyšla na 2 900 Kč (a to i s check-inovaným kufrem - kufr dospodu letadla). Letenku tam jsem kupovala u Ryanair a nazpátek u Iberia (tento let byl zajišťován společností Vueling).

 Na letišti v Bratislavě jsem byla poprvé a musím říct, že je to tam super. Vše čisté a díky nižší vytíženosti málo lidí, rychlé odbavení a dobré kafe :-)


 Letadýlo společností Ryanair, které nás přepravilo do Říma


 Letadlo společnosti Vueling bylo krapet horší (málo místa na nohy - u mě věčný problém) než Ryanair a to jsem si myslela že to bude opačně!

Křídlo nad Fiumicinem aneb poslední pohled na Itálii

  • ubytování:
Po letenkách následuje hledání ubytování. To je taky vždycky oříšek. Ale naštěstí my žádný luxus nepotřebujem. Jediný co je podmínkou je koupelna na pokoji a blízkost památek/centra/nádraží. Překvapivě se mi u téhle dovolené podařilo vybrat ubytko asi za 2 dny. Nezklamal Booking.com. Někdo ho nenávidí, ale já ho mám ráda, využila jsem smart nabídku a zpalatila 2 100 Kč/osoba (3 noci bez snídaně). Nutno dodat, že hotel byl cca 30 min chůze od Fontani di Trevi a asi minutku od hlavního nádraží, takže pecka!

Hotelový pokoj...no nebylo to jako na obrázku, ale na naše přespání to stačilo :-) foto zdroj: oficiální web hotelu Albergo Merechiaro

  • další výdaje:
Co se týče dalších výdajů, tak počítejte s cca 10 E - letištní transport autobusem do centra, dále městská daň 3 E/noc, vstupy: Koloseum + Forum Romanum 12 E, Vatikánská muzea (Sixtinská kaple) 16 E, jízdenka metrem 1,50 E/1 ks (100 minut, 1 vstup), plus nějaké to kapesné na jídlo, suvenýry atd.

TIP: Nikdy nezapomeňte na cestovní pojištění. Já bez něj nikam nevyrážím. Stojí pár kaček a kdyby se vám něco stalo je k nezaplacení! Já platila za 4 dny cca 150 Kč. 

 jízdenky a vstupenky z Říma a Vatikánu

suvenýry z Říma a Vatikánu - suvenýry seženete již od 1 E....např. za hrnek zaplatíte od 4 - 6 E, šálu/šátek od 5 E - 8 E, tričko od 8 E

No a kolik si máte nachystat na dovolenou v Římě? Níže je má finální kalkulace, která vychází z opravdových výdajů, které byly vynaloženy :-)

Dovolená - ŘÍM
2 900 Kč letenky
2 100 Kč ubytování
5 000 Kč je tedy základní cena - ubytko a letenky
+++++ další nutné výdaje
150 Kč cestovní pojištění (4 dny)
300 Kč transfery letiště (tam i zpět)
250 Kč městský poplatek (za 3 noci)
800 Kč vstupy - Koloseum a Forum Romanum, Vatikánská muzea
6 500 Kč -- je hrubá celková cena, samozřejmě ještě si musíte vzít nějaké kapesné na jídlo, suvenýry atd.

2. PROGRAM

V každé svojí vysněné destinaci mám pár tipů, co vše navštívit a od toho se vlastně vždycky ´´odpíchávám´´ při tvoření programu. Při vytváření časového a místního harmonogramu mi vždy hodně pomůžou google maps, podle kterých plánuji trasy. Dále nedám dopustit na klasického papírového knižního průvodce. Je to taková náhrada za fyzického průvodce. Vždycky u konkrétní památky zastavím a přečtu si historii o ní a nějakou zajímavost :-) Navíc v knížce najdu hodně tipů a mám to hezky kompletní a nemusím info složitě hledat na internetu.

A jak vypadal náš program v Římě?

Den první - přílet, Fontana di Trevi, Pantheon, Španělské schody, Piazza Navona
Den druhý - Koloseum a Forum Romanum
Den třetí - Vatikán - muzea, náměstí a bazilika sv. Petra
Den čtvrtý - odlet

TIP: Při koupi papírového průvodce se vždy koukejte na datum vydání či aktualizace. Ano, historie se nemění, ale otevírací doby a různá doporučení ano! A v neposlední řadě kupujte průvodce vždy s přiloženou mapou. Sice v každém hotelu vám ji zdarma dají, ale jistota je jistota. 


Jak se mi v Římě líbilo? Na co si dát pozor? Co vše jsme navštívily? Kde si dát levné a dobré kafe s croissantem? To vše v dalším dílu s kupo fotek k tomu :-)


pozn. E - euro, přepočítávám kurzem cca 27 Kč/1 E








Žádné komentáře:

Okomentovat